Onze islamitische identiteit

Islam is een levenswijze die leert het beste uit jezelf te halen, het beste van je omgeving te maken en dichterbij God te komen.

De betekenis van islam voor het islamitisch onderwijs gaat verder dan een gebedsruimte op school of een vrije dag tijdens het offerfeest. De betekenis en waarden werken door in onze visie op alle facetten van het onderwijs. Denk aan kernwaarden als bewustzijn (van God, jezelf en je omgeving) en oprechtheid in alles wat je doet als organisatie: betrouwbaar, solide en transparant. Van solidariteit in relatie tot collega's, klasgenoten, ouders en de buurt, professionaliteit in ons personeelsbeleid tot toekomstgericht onderwijs.

De vorming van je identiteit als kind opgroeiend in een superdiverse samenleving is geen eenvoudige opgave. Zeker niet wanneer je je verbonden voelt met de islam in een wereld waarin 'de islam' en 'het westen' weleens worden voorgesteld als tegenovergestelden. Een onjuiste tegenstelling die SIPOR - vanuit haar missie en visie tot in de kleuren van haar logo aan toe - wenst te doorbreken en overbruggen.

Ook grote ingewikkelde ontwikkelingen om ons heen, zoals individualisering, secularisering en fragmentatie, maken de vorming van jouw identiteit als kind er niet makkelijker op. Ons islamitisch basisonderwijs biedt leerlingen hiervoor een veilig en vertrouwde basis voor zelfontplooiing, zingeving en gemeenschapszin. Dit helpt kinderen met het nodige zelfvertrouwen te ontwikkelen en open te staan voor de ander in de superdiverse samenleving die we met ze allen vormen. De behoefte aan islamitisch onderwijs onder ouders en leerlingen neemt alleen maar toe. Onder de jeugd in Nederland, zeker in de Randstad, is de islam inmiddels de grootste religie. De meerwaarde van het islamitisch onderwijs voor leerlingen, ouders en de Nederlandse samenleving als geheel, wordt steeds meer erkend en gezien. Dit maakt de potentie van het islamitisch basisonderwijs groot.

Behoud van deze meerwaarde en waar mogelijk verbetering, vraagt onze blijvende aandacht. De vragen en uitdagingen rondom identiteit, waar leraren, leerlingen, ouders en ook onze omgeving mee spelen, zijn niet eenvoudig. Dit vraagt om een regelmatige actualisatie van de nodige kennis, houding en vaardigheden rondom identiteit van alle betrokkenen op school: van de leerkracht in de klas tot de directeur in het publieke debat. In de ontwikkeling en het aanbod van de nodige kennis, houding en vaardigheden speelt de Bovenschoolse Identiteitscommissie (BIC) een centrale rol. In de BIC zijn de godsdienstleraren van elke school vertegenwoordigd. De coördinator van het BIC geeft sturing aan het overleg en de daaruit volgende beleidsinzet en acties.

Wij zien ieder kind als uniek schepsel met unieke gaven, talenten en eigenschappen. Het is onze taak te werken aan een optimale ontplooiing hiervan. Door middel van het godsdienstonderwijs houden we de leerlingen voor wat God van ons vraagt en dragen we Islamitische waarden en normen over.  

De identiteit is ook herkenbaar in het feit dat de SIPOR-scholen een gemeenschap willen zijn waar met en van elkaar geleerd wordt, als tegenwicht van individualisering. Wij zien onze scholen als oefenplek voor gemeenschap en solidariteit. 
 
Op grond van de Koran heeft onze school negen waarden hoog in haar vaandel staan: 1. Godsbesef, 2. Verdraagzaamheid, 3. Rechtvaardigheid, 4. Zelfbeschikking, 5. Kwaliteit, 6. Transparantie, 7. Samenwerking, 8. Soberheid 9. Bescheidenheid en schaamte. Hoe deze waarden in ons onderwijs zichtbaar worden is uitgewerkt in de onderstaande statements.

Op deze website vindt u meer informatie over onze school. Mocht u meer willen weten, dan kunt u contact met ons opnemen. 

Cookie instellingen