Nieuwsbrief 8
Identiteit
In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle. Alle lof komt Allah, de Heer der werelden toe. Mogen zegeningen en vredesgebeden van Allah onze meester Mohammed toekomen, de zegel der profeten, de voorganger der profeten en [zo ook] over zijn familie, zijn metgezellen, de volgelingen van de metgezellen en alle vromen.
We zitten nu in de maand Sha’baan. Dat betekend dat de heilige maand Ramadan aankomt. De profeet [salla Allahu ‘alayhi wa sallam] vaste deze maand extra om zich voor te bereiden op de Ramadan.
Anas ibn Malik [Allah tevreden over hem] heeft gezegd dat onze geliefde profeet Mohammed [salla Allahu ‘alayhi wa sallam] de volgende smeekbede op zei als de maand Rajab aanbrak:
“O Allah! Maak de maanden Rajab en Sha'baan gezegende maanden voor ons. En laat ons de maand Ramadan bereiken."
Hieruit kunnen we halen dat we deze maand goed moeten gebruiken om vergeving te vragen en extra aanbidding moeten verrichten.
Wij vragen Allah om ons bij te staan en de mogelijkheid en kracht geeft om extra aanbidding te verrichten, de maanden Rajab en Sha'baan gezegende maanden voor ons te maken. En ons de maand Ramadan [met gezondheid] laat bereiken.
Amin
Meester Abdisatar
Onderwijs opstarten na de voorjaarsvakantie
In de eerste 2 weken na de herstart van de scholen hebben wij de methode gebonden toetsen afgenomen, gesprekken gevoerd met leerlingen en geobserveerd welke aanpak de leerlingen nodig hebben.
Direct na de voorjaarsvakantie is er een gericht aanbod ingepland zodat wij de grote lijnen doelgericht kunnen aanbieden. De richtlijnen voor het opstarten van het onderwijs hebben wij van de inspectie ontvangen. Het opstarten is noodzakelijk omdat wij een korte periode hebben tot aan de zomervakantie en niet voldoende tijd hebben om alle lessen te kunnen geven. Op de Al-Ghazali wordt er altijd gewerkt vanuit de SLO leerlijnen, dus het opstarten en de werkwijze is ons bekend.
De sociaal emotionele ontwikkeling wordt gemonitord door de leerkracht met ondersteuning van de gedragswetenschapper (Annegeer) en de pedagoog (Hakima). Vergeet niet dat uw kind in de lockdown periode veel heeft gehoord en gezien, wat invloed kan hebben op de sociaal emotionele ontwikkeling. Voor ons is veiligheid en zich vertrouwd voelen binnen en buiten de school zeer belangrijk en dient als kernvoorwaarde voor het leren. Heeft u hierover vragen of maakt u zich zorgen om het welbevinden van uw kind? Neem dan direct contact op met de leerkracht van uw kind.
2e voortgangsoverleg (rapport) zijn verschoven
De afgelopen periode was uitdagend en complex voor zowel u als ouder als voor onze leerlingen en leerkrachten. Het afstandsonderwijs ging goed maar het toetsen kon pas gebeuren nadat de leerlingen fysiek op school waren genesteld.
Uiteraard zijn toetsen en gesprekken met de leerlingen cruciaal om een beeld te hebben van waar de ontwikkeling van de leerlingen zich bevindt. Dit geeft ook een beeld wat het aanbod voor de komende periode zal zijn. Om deze redenen is het voortgangsoverleg verzet naar de periode van 6 t/m 9 april. Via social schools kunt u zich inschrijven voor een gesprek met de leerkracht. De gesprekken zullen online of telefonisch plaatsvinden. Uiteraard ontvangt u het rapport enkele dagen
tot een week eerder van de leerkracht. De leerkracht van uw kind zal verder contact met u opnemen voor de digitale planning. Het is belangrijk dat alle ouders zich inplannen. Het voortgangsgesprek is niet vrijwillig.
Social schools blijft
Binnen de SIPOR scholen hadden wij de afspraak gemaakt om per januari 2021 de overstap te maken naar een nieuw communicatiesysteem, ParentCom. Deze is toen uitgesteld vanwege de lockdown net voor de wintervakantie. Later is besloten om Social schools toch te behouden als communicatiemiddel omdat we op de Al-Ghazali en de andere Sipor scholen zien dat alle ouders het systeem goed onder de knie hebben. Het mailen tot het inplannen van voortgangsgesprekken verlopen prima. Dit willen wij graag zo behouden.
Onze Aanpak
De zorg-assistenten zijn onmisbaar op de Al-Ghazali, ze ondersteunen de leerkrachten en de leerlingen bij het behalen van hun doelen. Dagelijks zijn ze bezig met de leerlingen die net even iets meer aandacht kunnen gebruiken. Dit vinden de meeste kinderen fijn omdat er tijdens het begeleidingsmoment net iets meer tijd is voor de uitleg van die ene som of het begrijpen van een moeilijk woord tijdens het lezen. Ook tijdens de lockdown stonden de zorg-assistenten klaar voor deze kinderen.
Logopedie en Casetherapie op de Al-Ghazali
Wij hebben 2 logopedistes op school, Ernestine en Aysenur, die afzonderlijk van elkaar logopediesessies bij ons op school geven. Dit is erg fijn omdat de leerlingen zo onder schooltijd de juiste ondersteuning kunnen krijgen. Tevens kan de school snel in goed overleg met de logopedisten over een doorgaande aanpak in gesprek.
Sabrina is onze Cesar therapeute op locatie en is iedere vrijdag aanwezig op de Al Ghazali. Zij biedt begeleiding aan voor het kind om bijvoorbeeld beter te zitten op zijn/haar stoel waardoor het kind zich beter kan concentreren en minder snel moe wordt of juist een betere pengreep te ontwikkelen. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Sabrina geeft ook massage aan kinderen met bijvoorbeeld een verstoorde prikkelverwerking. Kinderen leren zich te ontspannen en te focussen op waar ze mee bezig zijn. Massages vinden altijd plaats in bijzijn van ouders.
Het komt vaak genoeg voor dat de leerkracht in haar/ zijn observatie ziet dat een leerling logopedie of cesartherapie nodig heeft. Dit bespreekt de leerkracht te allen tijde met u omdat de sessie pas kan starten na een verwijzing van de huisarts ivm met de verzekering (basisverzekering)
Gedragswetenschapper en pedagoog op de Al-Ghazali
Hakima is onze pedagoog. U heeft haar wellicht al eens online mogen ontmoeten tijdens de eerste voorstelronde. Naar aanleiding van de eerste thuiswerkperiode hebben wij besloten Hakima's hulp in te roepen. Het zijn lastige tijden waar wij in leven subhanAllah en het is voor de kinderen ook moeilijk om te bevatten. Om ze hierbij te helpen komt Hakima in de groepen om leuke activiteiten te doen waardoor de kinderen vertrouwen blijven houden in wie ze zijn, namelijk; Kind!
Annegeer is onze schoolcontactpersoon vanuit PPO en tevens gedragswetenschapper. Ze observeert met de leerkracht mee in de klassen en tijdens buitenspelsituaties. Zo kan ze vanuit de objectieve observaties met de leerkracht in gesprek over wat hij/zij anders zou kunnen doen in de klas. Soms is er meer nodig dan kleine veranderingen. Wanneer een leerling meer hulp nodig heeft gaat de leerkracht, gedragswetenschapper en leerjaren coördinator met de ouders in gesprek. Dit doen we om met zijn allen aan dezelfde doelen te werken. Dit werkt immers het beste voor het kind.
Ouderbetrokkenheid 3.0
Assalam aleikum beste ouders/ verzorgers,
Het afgelopen jaar zijn voor de meeste van ons de dingen anders gelopen dan wij vooraf hadden verwacht. Ook voor ons als regiegroep is het jaar anders verlopen dan wij aanvankelijk hadden gepland.
Niet iedereen zal bekend zij met de regiegroep en wat wij doen, daarom stellen wij ons graag (nogmaals) aan u voor. De regiegroep bestaat uit een enthousiaste groep ouders met leerlingen in verschillende leerjaren, die samen met de school werkt aan het verbeteren en behouden van ouderbetrokkenheid binnen de school. De visie op ouderbetrokkenheid op Alghazali is:
“Ouders, school en kind gaan hand in hand bij de begeleiding van het kind tot een wereldburger waarbij de islam als leidraad dient.
Wij, als gelijkwaardige, dragen samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind.”
Wij als regiegroep delen deze visie van de school, waarbij zowel ouders en school samenwerken om de kinderen te ondersteunen op alle gebieden, zodat zij het beste uit hun tijd op school kunnen halen. Niet alleen op school qua leren, maar juist ook in hun ontwikkeling en zelfontplooiing op school en thuis.
Wij als regiegroep hebben hierin een brugfunctie tussen de school en u als ouder. Wij proberen hier een neutrale, verbindende factor in te zijn.
Enkele van de dingen wij doen:
- Het organiseren van de jaarlijkse samenwerkingsdag, waarbij u als ouder actief bij kan dragen aan zaken waarvan u vindt dat zij belangrijk zijn voor de school en de ontwikkeling van uw kind. Tijdens de laatste samenwerkingsdag is dit uitgewerkt door middel van stellingen waar u uw mening als ouder over kon delen met een aantal leerkrachten van de school in de hoop hierdoor elkaars visie te begrijpen en meer tot elkaar te komen in een goede aanpak voor de kinderen van onze school. De datum en de plannen die wij hebben voor de samenwerkingsdag voor het schooljaar 2021/2022 volgen op een later moment.
- Naast het organiseren van de samenwerkingsdag hebben wij geregeld overleg met de school en nemen wij deel aan verschillende werkgroepen, waaronder werkgroep identiteit, leefstijl en de organisatie rondom de klassenouders.
Hoe zijn wij te bereiken?
Wilt u meer weten over de regiegroep? Vallen u dingen op school(in positieve of negatieve zin) op waarvan u vindt dat er aandacht aan besteed moet worden? Of heeft u ontwikkelpunten of suggesties voor de school? Spreek ons aan op het schoolplein, we staan u graag te woord. U kunt ook mailen naar alghazalivisie3.0@hotmail.com
Tot slot
Wij zoeken nieuwe leden (m/v)! Wilt u meedenken met ons en een bijdrage leveren in de regiegroep ouderbetrokkenheid 3.0? Laat het ons dan weten via bovenstaand mail adres.
Namens de leden van de regiegroep
Saliha Akbulut, ouder groep 5B en 8A
Amina Azahaf, ouder groep 5A en 5B
Rumeysa Dalkiran, ouder groep 4A en 7
Rhiana Garritsen, ouder groep 1B en 4A
Sonia Ghabi, ouder groep 4B en 5B
Fatiha Jouhri, ouder groep 7
Nadia de Bie, medewerker ouderbetrokkenheid
Seher Kilic Baspinar, leerjaar coördinator kleuters
Najiba Belah, directeur
LTU-blok 2
Zoals de meeste ouders het weten krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 elke woensdagmiddag van externe vakdocenten Leertijdsuitbreiding (LTU) les. Tijdens LTU werken de leerlingen heel hard om verschillende talenten te ontwikkelen.
De leerlingen zijn op 10 maart met blok 2 gestart. Door de aangepaste coronamaatregelen hebben wij blok 2 heel anders moeten indelen. Alle leerlingen krijgen met hun eigen vaste groep LTU les. Vorige blok mochten de leerlingen uit groep 4 t/m 7 zelf een LTU-les kiezen. Doordat wij de groepen niet mogen mixen, dit om bij besmettingen meerdere groepen thuis te houden hebben wij ervoor gekozen om per klas een vakdocent in te zetten. Door de Corona maatregelen hebben wij ook geen laatste les van blok 1 ingepland. Het loopt door de aangepaste maatregelen anders dan normaal.
Jammer genoeg kunnen wij nog steeds geen excursies inplannen.
In het schema hieronder kunt u per groep zien welke lessen er in blok 2 wordt aangeboden.
Lesschema blok 2 van 10 maart t/m 30 juni 2021:
|
Naam |
Groep |
Organisatie |
1 |
Filosoferen |
1 a, b en c |
Dit is Wijs |
2 |
Theater Ank |
2a |
SKVR |
3 |
Rekenraket |
2b |
Arena Talent |
4 |
Islamitische verhalen vertellen |
3a |
ArenaTalent |
5 |
Knex/spectro |
3b |
ArenaTalent |
6 |
Taalatelier Wiepkje |
3b |
SKVR |
7 |
Kookles |
4a |
ArenaTalent |
8 |
Natuniek (techniek) |
4b |
Alfabet Plus |
9 |
Kookles |
5a |
Arena Talent |
10 |
Oud wordt Nieuw |
5b |
Alfabet Plus |
11 |
Techniek |
6a |
Arena Talent |
12 |
Politiek en democratie |
6b |
Alfabet Plus |
13 |
Photoshop en Webdesign |
7 |
Alfabet Plus |
14 |
Theater/drama |
8a en 8b |
Borrelnootjez |
Leerlingenraad:
Werving van nieuwe leden voor de leerlingenraad
De officiële wervingsperiode zal inshallah beginnen na de Ramadan. Wij zullen nieuwe leden selecteren voor in de leerlingenraad op basis van een aanmeldingsprocedure. De leerlingen van groep 5 t/m 7 kunnen zich opgeven. Na de Ramadan zal er meer informatie hierover komen inshallah.
Wat is de leerlingenraad?
Een leerlingenraad behartigt de belangen van verlangen. Een leerlingenraad is de vertegenwoordiger van leerlingen op een school en luister naar hun stem. De leerlingenraad zorgt ervoor dat de leerlingen van een school zich veilig voelen en met een goed gevoel naar school komen. Hiernaast organiseert de leerlingenraad buitenschoolse activiteiten.
Hoe wordt je lid van de leerlingenraad?
Voordat je de leerlingenraad lid kan worden volgt er een aanmeldingsprocedure die plaats zal vinden na de Ramadan inshallah. Na de Ramadan zal er meer informatie over de aanmeldingsprocedure vermeld worden.
Waarover vergadert de leerlingenraad?
-
Wij vergaderen over ideeën die we hebben ontvangen van leerlingen of zelf bedacht hebben en denken na over hoe wij dit kunnen organiseren.
-
Wij zetten bespreekpunten in en wijzen na de vergading een voorzitter en notulist aan.
-
Wij verdelen de taken en kiezen een bepaalde deadline voor het behalen van onze taken.
-
Verder bespreken wij verschillen buitenschoolse activiteiten, zoals de sponsorloop.
Met vriendelijke groet,
Leden van leerlingenraad
Soulaina en Zineb
Blauwe vloer
Zoals velen van jullie weten hebben we al jarenlang de regel dat je op de blauwe vloer niet mag praten,netjes in de rij moet staan en geen fysiek contact maakt bent tijdens de pauzes. Na de periode van het thuisonderwijs hebben wij gemerkt dat veel leerlingen de regel niet meer naleven en het waarschijnlijk zijn vergeten. Dit hebben we meegenomen in onze eerste vergadering na de lockdown, omdat het prioriteit is. We hebben er samen een gepaste oplossing voor bedacht. We waren het ermee eens dat we hoge verwachtingen hebben van de bovenbouw en als die verwachtingen er niet zijn dan zijn er bepaalde consequenties. Die consequenties zullen we inshallah binnenkort bekend maken.
Met vriendelijke groet,
lid van de leerlingenraad
Sarah
Sponsorloop
Assalamualaikum beste ouders/verzorgers
Hiermee willen we u mededelen dat de sponsorloop na de ramadan georganiseerd gaat worden voor de zelfde organisatie : de Dadelpalm. Zij doneren het geld naar de weeskinderen.
Wij hopen hiermee u voldoende te hebben geïnformeerd.
Wassalam,
De leerlingenraad.