Nieuwsbrief 5
Identiteit
In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle. Alle lof komt Allah, de Heer der werelden toe. Mogen zegeningen en vredesgebeden van Allah onze meester Mohammed toekomen, de xzegel der profeten, de voorganger der profeten en [zo ook] over zijn familie, zijn metgezellen, de volgelingen van de metgezellen en alle vromen.
De afgelopen periode zijn we bezig geweest met het thema ‘Eerlijkheid’ of wel As-Sidq in het Arabisch. Eerlijkheid heeft een hoge positie in de islam, daarom heeft Allah [De Verhevene] het vaak in de koran genoemd. Allah [De Verhevene] legt ons op om eerlijk te zijn en in het gezelschap van de eerlijke en betrouwbare mensen te verblijven. En profeet Mohammed [salla Allahu ‘alayhi wa sallam] heeft gezegd;
“Eerlijkheid leidt naar het goede en het goede leidt naar het paradijs.”
Wij vragen Allah om ons bij te staan om tot de betrouwbare mensen te behoren. Amin.
Meester Abdisatar
Leefstijl
Thema 3: Ken je dat gevoel?
Goed en respectvol omgaan met de gevoelens van onszelf en van anderen is iets wat we dagelijks nodig hebben in ons contact met de mensen om ons heen. Goed omgaan met gevoelens is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Binnen Leefstijl is er daarom een heel thema aan gewijd. Tijdens de leefstijllessen worden de kinderen zich steeds meer bewust van hun eigen gevoelens en leren ze hier woorden aan geven. Dat begint bij de kleuters met het herkennen van de vier basisemoties: boos, bang, blij en verdrietig. In de loop van de jaren wordt de emotionele woordenschat steeds verder uitgebreid. Kinderen leren niet alleen aan te geven of ze boos of blij zijn, ze leren hier steeds meer nuances in aan te geven en leren verwoorden welk gevoel er achter die boosheid of blijdschap schuilgaat. Daarnaast leren ze gevoelens bij anderen te herkennen, wat de basis vormt voor het leren rekening houden met anderen.
Doelen thema 3:
Dit thema gaat over gevoelens. In deze lessen worden kinderen zich meer bewust van hun eigen gevoelens en die van anderen. Want wie gevoelens (h)erkent, leert hier beter mee omgaan.
Les 1 Blij of …?
Kinderen:
- kunnen gebeurtenissen benoemen waar ze blij van worden.
- bedenken hoe ze een ander blij kunnen maken.
- ervaren dat je een ander aan het lachen kunt maken.
- breiden hun emotionele woordenschat uit.
- herkennen de gevoelens blijdschap en verdriet aan de hand van gezichtsuitdrukking en lichaamshouding
- worden zich bewust hoe het voelt om cadeautjes te geven en te krijgen, en leren hoe je kunt bedanken.
Kinderen:
- wisselen ervaringen uit over blij en verdrietig zijn.
- denken en praten over doodgaan.
- benoemen mensen en dingen die ze niet graag zouden willen missen.
- leren hoe je iemand kunt troosten.
- leren zich te verplaatsen in het verdriet van een ander.
Kinderen:
- kunnen omschrijven wat ze voelen als ze bang zijn.
- vertellen elkaar hoe ze omgaan met angst.
- leren strategieën om met angst om te gaan.
- begrijpen dat het goed is om hulp te vragen als je bang bent.
- kunnen angst bij anderen herkennen in de manier van kijken of bewegen.
- leren angst van zichzelf en van anderen serieus te nemen.
- leren dat je een ander niet plaagt omdat hij ergens bang voor is.
- beseffen hoe iemand die nieuw is in een groep zich kan voelen.
- kunnen aangeven hoe het voelt om boos te zijn.
- herkennen gezichten en gebaren die bij boosheid passen.
- leren wat je beter niet en wel kunt doen als je boos bent.
- leren een stopteken, voor als ze iets niet prettig vinden.
- kunnen laten zien hoe ze een ruzie goedmaken.
- leren hoe ze kunnen zeggen waarom ze boos zijn.
- kunnen het verschil aangeven tussen blije, boze en verdrietige gezichtsuitdrukkingen.
Asalamu alaikoem,
Twee weken geleden hebben wij te horen gekregen dat wij een Predicaat Goed hebben gekregen voor onze school. Dat betekent dat onze school het goed doet en we zo door moeten gaan! We waren super blij, maar eigenlijk hadden we het wel verwacht. De leerlingenraad speelde daar een grote rol in. Drie weken geleden heeft de leerlingenraad namelijk een gesprek bijgewoond met de inspectie van onderwijs. Wij kregen verschillende vragen bijv.:
- Hoe verloopt de aanname procedure van de leerlingenraad?
- Hoeveel taalwoorden leren jullie per week?
- Wat zijn voor ons de leerpunten op onze school?
- Geef de school een cijfer!
Met vriendelijke groet,
De leerlingenraad ( Umaima en Ikram )
Nieuwe speeltoestellen
Vorig jaar hebben Soulaina, Sarah en de oude lichting van de leerlingenraad samen met juf Nassima een vergadering bijgewoond met Dhr. Andre Lageweg van de EE speeltoestellen. Wij hebben samen met juf Nasima besproken welke nieuwe speeltoestellen we op het Edcorsplein kunnen plaatsen. We hebben 2 weken geleden ook nog een moodboard van de speeltoestellen ontvangen. Wij schakelen nieuwe toestellen in, omdat we hebben gemerkt dat de leerlingen zich verveelden tijdens de pauzes en daardoor gingen zij stoeien, voornamelijk de jongens. Dus wij hopen hiermee ongelukken te voorkomen en de leerlingen een fijne basisschooltijd te geven.
De nieuwe speeltoestellen:
- Panaveld
- Tennistafel
- Moestuintjes
Na de voorjaarsvakantie zullen deze speeltoestellen geplaatst worden.
LTU
Alle leerlingen krijgen elke woensdagmiddag van externe vakdocenten Leertijdsuitbreiding (LTU) les. Tijdens de LTU-lessen werken de leerlingen heel hard om verschillende talenten te ontwikkelen. Zo hebben ze zich beziggehouden met architectuur, filosoferen, politiek, kickboks, techniekles, zorgopoly, enz.
Elk schooljaar bestaat uit twee blokken van 17 weken. De leerlingen zijn met het eerste blok op woensdag 16 september gestart. Woensdag 3 februari starten wij met blok 2. De leerlingen krijgen altijd tijdens de tweede en derde rapport, cijfers voor de LTU-lessen.
Door de pandemie hebben wij besloten om tijdelijk geen excursies in te plannen.
In het schema hieronder kunt u per groep zien welke lessen er in blok 1 wordt aangeboden.
Lesschema blok 1:
|
Naam |
Groep |
Organisatie |
1 |
Rekenraket |
1 |
Arena Talent |
2 |
Theater Ank |
1 |
SKVR |
3 |
Islamitische verhalen vertellen |
1 |
Arena Talent |
4 |
Voorlezen en verbeelden |
1 |
Alfabet Plus |
5 |
Filosoferen |
2 |
Dit is Wijs |
6 |
Filosoferen |
2 |
Dit is Wijs |
7 |
Filosoferen |
2 |
Dit is Wijs |
8 |
Knex/spectro |
3 |
Arena Talent |
9 |
Islamitische verhalen vertellen |
3 |
Arena Talent |
10 |
Taalatelier |
3 |
SKVR |
11 |
Architectuur |
4 |
Alfabet Plus |
12 |
Techniek |
4 |
Arena Talent |
13 |
Zorgopoly |
4 |
Alfabet Plus |
14 |
EHBO |
5 |
Arenatalent |
15 |
Soft Skills |
5 |
Alfabet Plus |
16 |
Anasheed/ def |
5 |
Stichting Regenboog |
17 |
Photoshop en webdesign |
6 |
Alfabet Plus |
18 |
Ondernemerschap |
6 |
Alfabet Plus |
19 |
Politiek en democratie |
6 |
Alfabet Plus |
20 |
Politiek en democratie |
7 |
Alfabet Plus |
21 |
Kickboks jongens |
7 |
E&N sport |
22 |
Kickboks meisjes |
7 |
E&N sport |
23 |
Theater/drama |
8 |
Borrelnootjezz |
24 |
Theater/drama |
8 |
Borrelnootjezz |
Rekenen
Rekenen is een belangrijk vak op school. Daarom organiseren wij dit schooljaar 3 thema’s die te maken hebben met rekenen. Op 18 maart 2021 staat de jaarlijkse Kangoeroe wedstrijd (rekenwedstrijd) gepland voor leerlingen met ontwikkelingsvoorsprong uit de groepen 3 t/m 8. In de week van 22 t/m 26 maart staat alles in het teken van geld (Week van het geld). Het doel van deze week is dat kinderen leren hoe ze het beste hun geld kunnen besteden. Op 24 maart hebben we de Grote Rekendag. Het thema: Op rekenreis! Tijdens de Grote Rekendag gaan de kinderen onderzoekend rekenen. Want zelf ontdekken levert inzicht op waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. En het is ook nog eens heel leuk!
Cito LOVS
Jaarlijks nemen we 2x de Cito toetsen af bij alle leerlingen van groep 3 tot en met 8. Een Cito-toets meet de algemene vaardigheid van het technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen en soms ook andere vakgebieden. Tijdens de afname van de methode-gebonden toetsen kijkt de leerkracht naar wat het kind al beheerst van de aangeboden lesstof, bij een Cito-toets wordt juist gekeken naar de algemene vaardigheid in vergelijking met andere leerlingen. Er wordt gekeken naar waar een kind al goed in is en wat het nog moeilijk vindt. De leerkracht kan dan na analyse van de toetsen met de intern begeleider het onderwijs in de klas herinrichten. Zo wordt een kind op zijn of haar niveau in de klas begeleid. Vanuit de combinatie van de uitkomsten van de Cito-toets en de methode-gebonden toetsen komt het kind in de verschillende arrangementen, zon, maan en ster. In januari starten we met de afname van de eerste Citotoetsen van dit schooljaar.
Communicatie via parentcom in plaats van Social School
Zoals u in de vorige brief al heeft gelezen gaan wij van social school over op de parentcom app. Per 1 januari gebruiken we de nieuwe app. Deze overgang zal geleidelijk ingezet worden zodat alle ouders de tijd hebben om deze op te zetten. Het is zeer belangrijk dat alle ouders deze app tijdig aanmaken omdat de communicatie vanuit school grotendeels via de app loopt. Wij hebben u in een apart bericht over het verdere verloop op de hoogte gesteld.
Agenda studiedagen en vakantiedagen:
|
|
18 december 2020 |
Groepen 1 t/m 8 vrij ivm studiedag |
21 december 2020 t/m 1 januari 2021 |
Wintervakantie |
4 januari 2021 |
Eerste schooldag na de wintervakantie |
11 januari 2021 |
Groepen 1 en 2 vrij ivm studiedag |
11 januari 2021 tot 12 februari 2021 |
Afname Cito-toetsen groepen 3 tot en met 8 |
20 januari 2021 t/m 30 januari 2021 |
Nationale voorleesdagen |
22 februari 2021 t/m 28 februari 2021 |
Voorjaarvakantie |
8 maart 2021 t/ m19 maart 2021 |
Tweede rapporten |
22 maart 2021 |
Start derde periode van het schooljaar |
Nieuws uit de groepen B:
Groep 1B
Groep 2B
Groep 3B
Groep 4B
Groep 5B
Groep 8B