Groep 8 Nieuws
Leesclub
We hebben bij leesclub drie bijeenkomsten. Tijdens de eerste bijeenkomst heb je al de helft van het boek gelezen en kun je dat met je groepje bespreken. In de tweede bijeenkomst heb je je boek al gelezen en kan je het boek verder bespreken met je groepje. Tijdens de derde bijeenkomst heb je al met je groepje een presentatie gemaakt over het boek en heb je zelfstandig een verslag over het boek gemaakt; het literatuurverslag. Ik vind een literatuurverslag maken niet zo moeilijk, want je kunt alles makkelijk beantwoorden als je het boek goed hebt begrepen. De boeken die we lezen zijn literatuur boeken, zoals: Het geheim van Rotterdam, de guillotine en De lotgevallen van Oliver Twist. Bij literatuurboeken is belangrijk dat je het begrijpt, want ze gebruiken ¨moeilijke¨ woorden, maar daardoor werk je aan je woordenschat. Mijn persoonlijke lievelings boek vond ik ¨Het geheim van Rotterdam¨. We gebruiken ook leesclubvragen. Dat houdt in dat we elkaar soort van ondervragen over het boek dat we hebben gelezen. Hierdoor is het makkelijker om je presentatie en verslag te maken. De leesclub vragen zijn bijv: Hoe ontwikkelen de hoofdpersonage zich gedurende het verhaal? Hierdoor leer je om ook op je eigen ontwikkeling te letten. Ik kreeg het boek ¨Het geheim van Rotterdam¨. Het was een zeer interessante boek, want het ging over een jongen die een vondeling is en uiteindelijk erachter komt dat hij een geest is. Het was niet moeilijk om het verhaal te begrijpen en de leesclubvragen kon ik goed beantwoorden want je kon het antwoord op de vraag terug vinden in het verhaal als je het boek hebt gelezen. Het is eigenlijk ook een voorbereiding op het VO (voortgezet onderwijs).
Khadija Azaroual
Helpende gedachtes
Wij hebben op school SEO dat staat voor Sociaal-Emotionele ontwikkeling. Wij krijgen een training voor bijvoorbeeld als je faalangst hebt of weinig zelfvertrouwen hebt. De juf kijkt of je dat nodig hebt en dan praat de juf met je ouders en met jou of jullie een training willen. We hebben 2 juffen daarvoor: juf Hakima en juf Annegeer. (Tijdens citoweken) hadden we les met de hele groep we hadden stellingen en gedachten ´s die je gingen helpen om je zelfvertrouwen niet te laten dalen. Mij heeft het wel geholpen om mij doelen te behalen. Want voor de toets toen dacht ik dat het me niet gaat lukken maar nu denk ik het is een makkie. En elke keer als ik aan de hulp gedachten denk gaat het me zeker lukken.
Sociale vaardigheden
We hebben die training na schooltijd 1 uurtje. We zitten met ze 10 mensen in de groep, dus de juf kan veel aandacht aan de kinderen geven. Dat vind ik best fijn. We zitten in groepjes we doen daar veel dingen om je zelf vertrouwen terugkrijgen we doen daar bijvoorbeeld we schrijven helpende gedachtes we sporten ook wel eens om onze hersenen te laten bewegen. We hebben ook een mapje en daar krijgen we huiswerk in.
Riyad Moutawakil
CITO M8
In de maand januari hadden wij de Cito-toetsen gemaakt. Niet, zoals de andere groepen ,want die zijn deze week begonnen met de Cito-toetsen. Wij zijn heel trots op onszelf, want wij zijn met alle vakken gegroeid en dat was ook ons doel en hebben bereikt.
Het maken van de Cito ging dit jaar een beetje anders door het coronavirus . Zo gingen we de hele klas in tweeën delen en moesten we alleen komen voor het maken van de toets en vervolgens gingen we dan naar huis. Toch was de Cito-periode voor veel leerlingen een hele spannende periode, het is Hamdoelillah afgelopen met een hele groei en trotsheid!
Inschrijven middelbare school
Voor 19 maart moeten alle leerlingen hebben ingeschreven op een middelbare school
Veel leerlingen hebben al ingeschreven en anderen nog niet. De middelbare school moet in Rotterdam zijn, want op scholen waar veel leerlingen in wilden schrijven net als MAVO Schravenlant in Schiedam begint de inschrijfperiode pas vanaf 24 maart. Je kan daarom je op 2 of 3 of zelfs vier scholen inschrijven voor het volgend schooljaar.
Adviesgesprekken
Voor de vakantie hebben alle leerlingen hun advies gekregen. Iedereen is zeker een niveau gegroeid of zelfs twee of misschien hetzelfde gebleven, maar dat is alleen gelukt met de wil van Allah en de grote hulp van onze juf Imane. Na de eindtoets krijgen sommige leerlingen een aangepast advies of ze blijven op hetzelfde niveau, dus deze periode voor de eindtoets wordt heel hard werken en onze best doen!
Mijn advies
Mijn advies is HAVO en ik ben heel trots op mezelf, want ik ben van KL/TL gegroeid naar HAVO. Ik was in groep 7 een beetje ontevreden over mijn advies. In groep 8 was ik erg gemotiveerd om mijn best te doen en omdat ik dat ook deed ben ik gegroeid naar HAVO. Al heb ik het advies HAVO, ik ben niet gestopt met leren, dus ik doe nu extra mijn best voor de eindtoets.
Maryam Sattouf