Meest gestelde vragen

Hoe meld ik mijn kind aan?

Uw kind kunt u aanmelden via het aanmeldformulier op de website. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op. 

Hoe neem ik contact op met de leerkracht?

Wij stellen het zeer op prijs, wanneer u met vragen of eventuele problemen zo snel mogelijk rechtstreeks contact opneemt met de groepsleerkracht(en) van uw kind. Voor zaken die u liever niet in de deuropening bespreekt, kunt u een afspraak inplannen met de leerkracht buiten de schooltijden. Leerkrachten zijn na schooltijd telefonisch of via de mail te bereiken. Bij een dringende vraag, vragen we u langs te komen na schooltijd of telefonisch contact op te nemen.

Hoelaat gaat de school open?

Iedere ochtend gaat de deur om 8.20 gaat open en kunnen de kinderen van groep 3 t/ m 8 zelfstandig naar binnenlopen. de leerkrachten staan bij het lokaal en heten de kinderen welkom. De kinderen van de groepen 1 en 2 kunnen door ouders naar het klaslokaal gebracht worden. Aan het eind van de dag mogen de ouders ook doorlopen om de kleuters in de groepen op te halen. De kinderen van de groepen 3 t/ m 8 komen aan het einde van de schooldag met de groepsleerkracht naar buiten waar ze door u opgehaald worden.

Is er aandacht voor godsdienst op school?

Al-Ghazali is aangesloten bij SIPOR en heeft de islamitische identiteit. SIPOR-scholen ontlenen hun identiteit aan het geloof in Allah en de schepping. Dat bewustzijn brengt de opdracht met zich mee om op te groeien tot een goed mens in relatie met Allah, met zichzelf en de samenleving. Op SIPOR scholen gaan we uit van de Koran en de soenna; het leven naar voorbeeld van de profeet Mohammed (vrede zij met hem). Wij bieden ruimte aan de realiteit van de religieuze pluriformiteit van onze ouders en vertegenwoordigen daarom geen specifieke theologische wetschool of religieuze stroming. Dat betekent dat wij actief het gesprek organiseren over het vormgeven aan onze islamitische identiteit. We doen dat zorgvuldig en met respect voor onze onderlinge diversiteit en de behoefte van ouders en medewerkers aan duidelijke kaders.

Op welke wijze volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen?

Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de toetsen uit het LIB-LOVS (Leerling in Beeld leerlingvolgsysteem) om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Door de gegevens van zowel methode-gebonden toetsen en de LIB-toetsen goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed in te kunnen plannen.

Wat doet de medezeggenschapsraad (MR)?

De Medezeggenschapsraad (MR) biedt leerkrachten en ouders de mogelijkheid om hun mening te geven en mee te beslissen over verschillende zaken binnen de school. Dit omvat onder andere de organisatie van de school, het schoolreglement, de doelstellingen van de school, ouderparticipatie, de benoeming van leerkrachten en de inhoud van de schoolgids. De MR fungeert als een sparringpartner voor ouders, het team en de directie. Klik hier voor meer informatie.

Wat zijn de schooltijden?

De schooltijden zijn hier terug te vinden.

Hoe kunnen wij als ouders op de hoogte blijven van ons kind?

Wij maken gebruik van de ouderapp Social Schools. Met het gebruik van Social Schools als tool trachten wij de ouderbetrokkenheid te verhogen door de samenwerking in de driehoek kind, school, ouder(s) laagdrempelig te houden.

Spelen kinderen gescheiden op het speelplein?
De kinderen spelen gemengd op het plein.
 
Zitten jongens en meisjes in hetzelfde tafelgroepje of juist niet?
We werken in principe met gemengde groepen.
 
Zijn er aparte jongens- en meisjesklassen?
Nee, de kinderen zitten gemengd in de klassen.
 
Hoe is de relatie met de plaatselijke moskeeën?
Onze school heeft relaties met alle buurtinstellingen inclusief moskeeën in het kader van SIS-activiteiten (School in de samenleving). De mogelijkheden van lokale moskeeën worden gebruikt als het gaat om aanbieden van kalligrafielessen, nascholing, voorlichting voor ouders etc. De uitspraken van imams hebben geen enkel gezag binnen onze school. De school ressorteert onder het bestuur van SIPOR.

Bij religieuze vraagstukken doet de directie een beroep op deskundige personen inclusief imams, maar het definitieve besluit wordt genomen door de directie zelf.  
 
Wat is de taal van de teksten aan de muur?
In eerste instantie Nederlands. Vanwege de symbolische betekenis zijn er enkele teksten in het Arabisch. Van Arabische teksten wordt altijd een Nederlandse vertaling opgehangen.
 
In welke taal wordt (godsdienst-)les gegeven?
Alle lessen op school worden in het Nederlands gegeven, inclusief de godsdienstlessen.
 
Is deelname aan het middaggebed en godsdienstlessen verplicht?
Deelname aan de godsdienstlessen is verplicht. Vanaf groep 7 biedt de school de leerlingen de gelegenheid zelfstandig gebruik te maken van de gebedsruimte op school.
 
Krijgen kinderen (jongens en meisjes) gescheiden gymlessen?
Jongens en meisjes gymmen gescheiden vanaf groep 5.
 
Zwemmen kinderen (jongens en meisjes) wel of niet gemengd?
Jongens en meisjes zwemmen in principe apart, ongeacht of het een mannelijke dan wel vrouwelijke zwemleerkracht is.
 
Hoe zit het met de hoofddoek voor kinderen en personeel?
De hoofddoek is voor kinderen op onze scholen niet verplicht. Dat geldt ook voor personeel met een andere achtergrond dan de islamitische. Het dragen van de hoofddoek voor vrouwelijke, Islamitische medewerkers wordt aanbevolen.

Cookie instellingen