Nieuwsbrief 7
Achterstanden?
Wij zijn ontzettend blij dat de kinderen de afgelopen 2 weken op school waren. Fysiek onderwijs heeft uiteraard onze voorkeur. Echter was dit tijdens de lockdown niet mogelijk. Onze leerkrachten hebben daarom hun uiterste best gedaan om het onderwijs op afstand te verzorgen ten tijde van de sluiting. De leerlingen hebben zoveel mogelijk lesstof aangeboden gekregen zoals dat ook aan hoeveelheid in de klas gebeurt. In de afgelopen 2 weken dat de kinderen weer op school waren zijn er al wat methode-gebonden toetsen afgenomen om te zien hoe we het onderwijs moeten inrichten voor de komende periode en wat onze leerlingen nodig hebben.
Cito
Vanaf maandag 1 maart starten we met het afnemen van de Cito. Omdat de Cito ook de algemene kennis van de leerlingen test, geeft dit ons een meer algemeen beeld van wat we de komende periode na de Cito nog moeten aanbieden om de rest van het schooljaar gericht aan de slag te kunnen met de doelen.
Na de voorjaarsvakantie…..
Op dinsdag 21 februari wordt weer een persconferentie verwacht. Wij zullen als school handelen uitgaande van de adviezen die daaruit voortvloeien. Per 1 maart gaan wij volledig open met hele klassen, hele dagen naar school. Na de persconferentie ontvangt u zsm een bericht van ons waarin staat wat u van ons kunt verwachten. Wij hopen inshaAllah op positief nieuws.
Social schools
Social schools is tot op heden ons belangrijkste communicatiemiddel voor school. Helaas moeten we opmerken, dat niet iedereen de berichten (goed) leest. Dit zorgt ervoor dat er berichten gemist worden of dat er een miscommunicatie ontstaat. Als u een bepaald bericht niet (goed) begrijpt, kunt u de leerkracht vragen om verduidelijking. Wij willen u er nogmaals op attenderen dat u ieder ochtend even uw berichten controleert. Zeker gezien deze onzekere tijden waarin we soms 's ochtends vroeg een bericht uit moeten zetten omdat een groep thuis moet blijven vanwege een zieke leerkracht bijvoorbeeld.
Stukje uit regiegroep
De regiegroep ouderbetrokkenheid 3.0 is op vrijdag 12 februari bijeengeweest. In deze bijeenkomst is er gesproken over het buddysysteem voor ouders, het klassenouder systeem en de geldende communicatielijnen op school. Meer informatie hierover volgt zsm inshaAllah.
Adviesgesprekken
Alle leerlingen van groep 8 hebben hun adviezen ontvangen. In april komt nog het definitieve advies na de eindtoets, maar wat zijn we toch trots op onze leerlingen. Ze gaan een spannende periode tegemoet omdat ze nu echt op zoek naar een passende school in het voortgezet onderwijs. Wij wensen de ouders en kinderen veel succes bij deze zoektocht.
Identiteit
In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle. Alle lof komt Allah, de Heer der werelden toe. Mogen zegeningen en vredesgebeden van Allah onze meester Mohammed toekomen, de zegel der profeten, de voorganger der profeten en [zo ook] over zijn familie, zijn metgezellen, de volgelingen van de metgezellen en alle vromen.
Wij voelen allemaal dat de heilige maand Ramadan aankomt. De maand Rajab we nu in zitten zegt als het ware ;
“O gelovigen bereid je voor op de Ramadan”
En Anas inb Malik [Allah tevreden over hem] heeft gezegd dat onze geliefde profeet Mohammed [salla Allahu ‘alayhi wa sallam] de volgende smeekbede op zei als de maand Rajab aanbrak:
“O Allah! Maak de maanden Rajab en Sha'baan gezegende maanden voor ons. En laat ons de maand Ramadan bereiken."
Vanuit de werkgroep identiteit zijn we dan ook hard bezig om alles voor te bereiden om de Ramadan te verwelkomen.
Wij vragen Allah om ons bij te staan, de maanden Rajab en Sha'baan gezegende maanden voor ons te maken. En ons de maand Ramadan [met gezondheid] laat bereiken.
Amin
Meester Abdisatar
Nieuwsbrief rekenen
Salaam beste ouders en verzorgers,
Hieronder vindt u meer informatie over de drie rekenactiviteiten die zullen plaatsvinden op de Al-Ghazalischool.
De kangoeroewedstrijd op 18 maart 2021
De W4Kangoeroewedstrijd is een reken- en wiskundewedstrijd die jaarlijks in maart op heel veel scholen wordt georganiseerd en door heel veel leerlingen wordt gemaakt. In Nederland doen er ongeveer 140.000 leerlingen mee op 2350 scholen.
De wedstrijd is geschikt vanaf groep 3 van de basisschool t/m 6 vwo van de middelbare school. Er zijn vijf niveaus: wizFUN, wizKID, wizSMART, wizBRAIN en wizPROF. Het gaat om vierentwintig of dertig verrassende vraagstukken die stuk voor stuk een vonkje creativiteit, een flits van inzicht, vragen. Vijf antwoorden per opgave zijn gegeven, één is er goed. Welke? De eerste vragen zijn makkelijk, maar gaandeweg worden ze steeds lastiger. Wie haalt de eindstreep zonder te struikelen? Je kunt individueel meedoen maar ook als tweetal.
Doel
De W4Kangoeroe reken- en wiskundewedstrijd heeft als doel je te laten ervaren dat wiskunde (en rekenen) heel leuk en uitdagend kan zijn, voor iedereen op zijn eigen niveau. Je hebt een gezond stel hersens en het kan geen kwaad die eens te laten kraken.
Ontdek dat je meer kunt dan je zelf dacht. En wat is er leuker dan te laten zien dat je meer kunt dan jouw docent van je had verwacht! Bovendien kun je nog leuke prijzen winnen ook …
Wiskunde zou eigenlijk door iedereen het allerleukste vak gevonden moeten worden.
Waar vind je zo veel uitdagende puzzels en hersenkrakers?
Net zoals je met gymnastiek en sport je spieren traint, zo kun je je grijze cellen in conditie houden met de hersengymnastiek van W4Kangoeroe.
Week van het geld
De Week van het geld is een initiatief van Wijzer in geldzaken om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld, op school en thuis. In 2021 vindt de 10e editie van deze nationale projectweek plaats van 22 tot en met 26 maart. Door kinderen en jongeren financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfstandigheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan! Immers, jong geleerd is oud gedaan! Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op www.weekvanhetgeld.nl.
Fix je Risk
Het is belangrijk om tenminste één keer per jaar kinderen, ouders en docenten te laten stilstaan bij het omgaan met geld en de financiële gevolgen van risico’s. Verzekeringen spelen daarin een belangrijke rol. Voor de Week van het geld is het digitale spel Fix je Risk ontwikkeld. Op speelse en interactieve wijze gaan gastlesdocenten met Fix je Risk in op de rol van verzekeringen in onze maatschappij. Het afdekken van risico’s en het bieden van zekerheid maakt vele activiteiten en bedrijvigheid mogelijk.
Het Grote Rekendag 23 juni 2021
De Grote Rekendag is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten voor de hele basisschool van groep 1 tot en met 8. In Nederland en Vlaanderen doen er meer dan 1000 basisscholen mee aan deze dag die volledig in het teken staat van rekenen.
Maak rekenen leuk
Het doel van de Grote Rekendag is om kinderen onderzoekend te laten rekenen. Zelf ontdekken levert inzichten op waar ze de rest van het schooljaar profijt van hebben. En nog belangrijker: het maakt rekenen leuk! Iedereen mens komt voortdurend situaties tegen waarbij getallen en rekenvaardigheden een rol spelen. Vaak sta je daar niet eens bij stil, omdat deze zo gewoon en alledaags zijn en het denkwerk automatisch gaat. Bijvoorbeeld het omgaan met geld, tijd of maten.
Nieuwe vaardigheden
Volgens Peter Gray, psycholoog en onderzoeker aan de Universiteit van Boston, is spel dé manier voor kinderen om nieuwe vaardigheden op te doen waarmee ze zich succesvol kunnen ontwikkelen. Het spelelement bevordert het abstract denken en het probleemoplossend vermogen van kinderen. Dit zorgt voor nieuwe inzichten én het maakt rekenen leuk.
Werkgroep,
Rekenen
Agenda studiedagen en vakantiedagen