Nieuwsbrief 6
Salaam moealaykoem beste ouders en verzorgers,
Wel of geen leerachterstand?
Wij zitten midden in een crisis en het is niet meer dan logisch dat wij dan niet dezelfde dingen vragen en verwachten alsof wij in een normale situatie zitten. Laten wij elkaar helpen, elkaar steunen en zoveel mogelijk elkaar vasthouden. Laten wij erop vertrouwen dat wij in betere tijden grotere stappen maken en sneller gaan. Het belangrijkste voor nu is dat wij het een beetje goed hebben met elkaar dat wij er voor elkaar zijn en elkaar helpen waar nodig.
Wat gaat goed in deze lockdown:
- Digitaal ondersteuning voor elk leerling op de Al-Ghazali. Iedere leerling van de Al-Ghazali is voorzien van een digitaal hulpmiddel om het onderwijs op afstand te volgen. Wij vinden het zeer belangrijk dat onze leerlingen alles krijgen wat ze nodig hebben om het thuisonderwijs zo comfortabel mogelijk te maken. Heeft u nog vragen over het thuisonderwijs? Neem dan via social schools contact op met de leerkracht van uw kind. Wij proberen aan beide kanten het zo goed mogelijk te organiseren.
- Kind in beeld. Wij zijn enorm trots dat wij alle leerlingen in beeld hebben, dit dankzij uw inzet om uw kind te stimuleren om achter het scherm te blijven. Hou vol, wij zien elkaar gauw op school, in sha Allah.
- Noodopvang en kwetsbare leerlingen. Dit loopt vol en wij doen ons best om dit goed vorm te geven. Met de hulp van ons gehele team lukt het ons om deze kinderen op te vangen. Ons team op de Al-Ghazali staan dagelijks klaar om dit te realiseren zodat u ook naar uw werk kunt. Doordat de aanmeldingen oplopen moeten alle leerkrachten bijspringen en missen alle groepen vanaf 25 januari 1 dag online onderwijs per week. Er is op deze dag hierdoor geen incheckmoment met de leerkracht. De leerkracht zal u hierover berichten. De overige dagen komt uw kind wel online.
Dagelijks werkt uw zoon of dochter aan de opgegeven schooltaken. U blijft ongeacht of het kind op school of thuis werkt verantwoordelijk voor het controleren van het schoolwerk van uw kind.
Onderzoek thuisonderwijs
De pandemie zorgt ervoor dat wij geen “normaal” onderwijs op school kunnen verzorgen en genoodzaakt zijn om thuisonderwijs te geven. Wat betekent dit voor u en uw kind? Dit willen wij graag weten en dus gaan wij dit meten door middel van een vragenlijst. U krijgt in de komende periode een link met vragen waarmee wij samen het thuisonderwijs kunnen evalueren.
Cito toetsen?
De toets periode (11-1-21 t/m 12-2-21), voor de groepen 3 t/m 8 is komen te vervallen vanwege de lockdown. Of de afname van deze toetsen later gaat plaatsvinden? We wachten af wat er landelijk wordt besproken. Zodra wij hier meer over weten ontvangt u deze informatie van ons.
Voor de groepen 8 zijn alle toetsen wel afgenomen en ze krijgen het schooladvies voor 1 maart. De ouders van de leerlingen in groep 8 schrijven hun kinderen in op het voorgezet onderwijs. Wij wensen ze veel succes met de laatste loodjes in groep 8.
Oudervragenlijst
In november 2020 hebben wij gevraagd om de oudervragenlijst in te vullen, deze is jammer genoeg door veel ouders nog niet gescoord. Zou u deze aub alsnog voor ons willen scoren. Hiermee voorziet u ons van feedback waarmee wij op school aan de slag kunnen gaan. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Bij voldoende respons kunnen wij de uitkomsten met u delen en een plan van aanpak hierop maken.
Passend Primair Onderwijs( PPO)
Naast het scholenveld zijn ook ouders een belangrijke samenwerkingspartner voor PPO Rotterdam. Vanuit PPO willen ze als ouder uw mening weten. Daarom zouden we u willen vragen via onderstaand link de vragenlijst voor PPO in te vullen.
http://websurvey5.opinionbar.com/go.asp?s=p87749_PPO
Identiteit:
In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle. Alle lof komt Allah, de Heer der werelden toe. Mogen zegeningen en vredesgebeden van Allah onze meester Mohammed toekomen, de zegel der profeten, de voorganger der profeten en [zo ook] over zijn familie, zijn metgezellen, de volgelingen van de metgezellen en alle vromen.
De afgelopen week zijn we begonnen met het thema ‘ijver en geduld’. In de eerste les hebben we het belang van ijver en geduld besproken. Daarin zijn er verzen en overleveringen aangehaald. Ook hebben we een situatie besproken waarin profeet Mohammed [salla Allahu ‘alayhi wa sallam] geduld heeft beoefend. Geduld heeft een hoge positie in de islam, daarom heeft Allah [De Verhevene] het vaak in de koran genoemd. Zo zegt Allah [De Verhevene];
“O jullie die geloven! Zoek hulp [bij Allah] door geduld [te beoefenen] en het gebed [te verrichten]. Allah is met degenen die geduldig zijn.” [Baqarah, vers 153]
En profeet Mohammed [salla Allahu ‘alayhi wa sallam] heeft gezegd;
“Het ware geduld wordt geoefend bij de eerste schok.”[ Bukhari, Hadith 7154]
Wij vragen Allah om ons bij te staan om tot de geduldige mensen te behoren. En ons kracht te geven om vol te houden in moeilijke tijden.
Amin
Meester Abdisatar
Ouderbetrokkenheid 3.0:
Op vrijdag 15 januari is de regiegroep ouderbetrokkenheid 3.0 voor de 2e keer dit schooljaar bijeengekomen. Door de sluiting van de scholen en de maatregelen is deze bijeenkomst online geweest. Alhamdoelillah waren alle ouders aanwezig. De volgende punten zijn besproken:
- Hakima heeft zich voorgesteld en uitgelegd wat haar functie is als pedagoog binnen de Al Ghazali. Zij zal de socialevaardigheidstraining voor kinderen verzorgen waarbij ze de veerkracht en het zelfvertrouwen van de kinderen wil vergroten. Dit doet ze door steeds een koppeling te maken met onze identiteit. Met sommige subgroepen zijn deze trainingen al begonnen en voor andere groepen liggen de plannen klaar. Zodra we weer fysiek les mogen geven gaan deze ook van start insaAllah. Tijdens deze trainingen neemt Hakima de ouders ook mee in het proces. De rode draad in alles is het lekker in je vel zitten.
- Het afstandsonderwijs is besproken. Tips en tops zijn geuit vanuit de ouders van de regiegroep. Er zijn ook vragen gesteld die door de directie zijn beantwoord. De MR is van plan een enquête uit te zetten onder de ouders om te polsen hoe de ouders het hele afstandsonderwijs (hebben) ervaren. Deze uitkomsten zijn belangrijk voor een eventuele volgende lockdown.
Werkgroep taal:
Salaam alaikoem beste ouder(s), verzorger(s) en kinderen,
Dit keer willen wij het belang van het voorlezen weer onder uw aandacht brengen als werkgroep taal. Helaas zitten we weer in een Lock down periode en is het nog belangrijker dat het lezen (voor)lezen thuis door gaat.
Stimulerende rol ouders
Het belang van boeken in huis onderstreept de stimulerende rol van de ouders. Het gezin is het startpunt van de lees- en literaire ontwikkeling van kinderen.
Ouders die veel lezen, voorlezen, thuis praten over boeken en veel boeken in huis hebben, dragen het leesplezier over op hun kinderen. Die lezen daardoor op latere leeftijd zelf meer, zijn leesvaardiger en schoppen het verder in het onderwijs. Ouders hebben een grotere invloed op de leessocialisatie dan vrienden en docenten, zo blijkt uit onderzoek. Ouders die het lezen bevorderen, maken de kans dat een kind een boekenliefhebber wordt, vijf keer zo groot als ouders die het lezen niet bevorderen.
Ook de vriendengroep kan van belang zijn bij leesbevordering. Leeftijdsgenoten kunnen elkaar adviseren en enthousiasmeren.
Lezen per leeftijd
Groep 1 en 2
Je kind maakt kennis met ‘geschreven tekst’. Hij of zij leert een aantal letters van het alfabet en kent misschien al wat geschreven woordjes, zoals de eigen naam. Vaak wordt er in de klas één letter per keer behandeld. Zo leert je kind stap voor stap spelenderwijs alle letters van het alfabet kennen.
Groep 3
In groep 3 gaat je kind echt stappen maken met zelf lezen. Eerst leert hij of zij de losse woorden en later volgen de eerste zinnetjes. Het tempo waarop dit gebeurt is voor ieder kind verschillend. De één pakt het in groep 2 al op en de ander start pas in groep 3.
Groep 4 t/m 8
In deze jaren gaat je kind zijn of haar leesvaardigheden steeds verder ontwikkelen. Zo komt ‘begrijpend lezen’ aan bod; kinderen leren om écht te begrijpen wat er is geschreven en waar een verhaal precies over gaat. Ook ontwikkelen ze hun eigen manier van lezen, ook wel leesstrategie genoemd. Er wordt in de klas veel aandacht besteed aan leesvaardigheid en het zelfstandig lezen van boeken.
Met vriendelijke groet,
Werkgroep Taal.
Onlineonderwijs
Sinds woensdag 16 december 2020 zijn de scholen gesloten. Daarna zijn we met online lessen begonnen. We zijn allemaal verdeeld in groepen en elke groep moet één keer in de week naar school. We starten om 10:00 uur en tussendoor komt onze juf ook online bij ons kijken om vragen te beantwoorden en om samen ons werk na te kijken. Ik vind online les niet even goed als normaal op school les volgen, omdat onze juf niet op alle momenten aanwezig is. Het is ook moeilijk om in een groepje te werken, want niet iedereen snapt de leerstof evengoed en er is ook veel afleiding thuis. Hierdoor is het ook moeilijker om te concentreren en op school zien we allemaal elkaar, maar met online les zien we elkaar niet. Hiernaast kan je in de pauzes helaas niet met je vrienden buiten spelen.
Muhammed Kilic
Leesclub
Salamou Alaikoem beste ouders/verzorgers,
De afgelopen weken zijn we van start gegaan met de leesclub. Groep 8 is hiermee de pilot-groep en daarna zullen we kijken of er meer klassen hiermee aan de slag kunnen. Voordat wij begonnen zijn hebben wij een literatuurlijst ontvangen van de juf. De juffrouw koos voor een hoger niveau, omdat het onze woordenschat verbetert.
Inmiddels heeft iedereen zijn 1e boek kunnen lezen en zijn er ook hele mooie boekpresentaties gegeven. Sommige leerlingen pakten het heel groot uit door
creatieve zaken erbij te halen, anderen hielden het simpel, maar krachtig. Het heeft alhamdullillah heel goed uitgepakt en wij zullen dit inshallah voortzetten.
Inmiddels zijn we nu ook al bezig geweest met het lezen van onze nieuwe boek en zijn we alvast aan de slag gegaan met de creatieve vrijheid. Voordat we beginnen met onze presentaties houden we bijeenkomsten per groepje, dat gebeurt elke vrijdag om 11.00 uur (nu het coronavirus er is, zitten wij natuurlijk in een tijdelijke lockdown en kunnen wij nog niet van start gaan met de bijeenkomst voor heet tweede boek). Tijdens die bijeenkomst zijn er een paar leesclubvragen die wij moeten beantwoorden in het groepje. In een week moeten we al de helft van het boek hebben gelezen en de week daarop moeten we hem uit hebben, dus wij hebben 2 weken voor het uitlezen van het boek. Tot nu toe lukt het alhamdullillah allemaal met het uitlezen van ons boek! De leerlingen van groep 8 vonden het heel leuk en interessant!
Mijn groepje had het boek ‘Kruistocht in Spijkerbroek’. Wij hadden voor onze presentatie een tijdmachine gemaakt. Deze tijdmachine is ook gelijk gedoneerd aan de kleuters en zij waren er heel blij mee, alhamdullillah!
Groetjes,
Soulaina El Arkoubi
Oud-leerlingen delen hun ervaring als brugklassers
Lyceum Schravelant
Wij hadden bezoek ontvangen van oud-leerling Mohamed. Ik heb geleerd dat je altijd eerder je toetsen moet leren en het is makkelijker dat je voorsprong hebt dan kan je heel rustig alles verkennen. Voor Schravelant moet je havo/vwo hebben en de docenten zijn heel streng. Je moet ook respect hebben en de lessen duren 45 minuten. Je krijgt herkansingen op de school en les van verschillende docenten.
Thorbecke College
Ook hadden wij Zakaria, Safwan en Soufian op bezoek die op Het Thorbecke College zitten. Het is een andere soort school dan andere scholen, omdat daar veel aan sport wordt gedaan. Onze oud-leerlingen die naar die school zijn gegaan kozen daarvoor, omdat ze al veel deden aan sport en er verder in willen groeien. Wij hebben verder tijdens onze gastlessen ook geleerd hoe het daar is en hoe ze te werk gaan. Ze hebben daar, bijvoorbeeld andere soort leraren dan op de basisschool, want zij hebben daar een eigen mentor en verschillende docenten per vak. Zij gaven ons ook nog een paar tips: Zorg ervoor dat je vroeger opstaat, want ze tolereren het daar niet als je te laat komt en leer niet 1 dag van te voren je toets, want dat wekt te veel stress op.
Wolfert College
Melike is ook bij ons langs geweest en zij zit op Wolfert College. Wolfert college is een school die al heel lang bestaat. Je hebt niet alleen het Wolfert college, maar ook het Wolfert tweetalig. Je kan er naartoe gaan met een MAVO, MAVO-HAVO, HAVO-VWO en VWO. De kluisjes mag je lenen van de school. Zoals het op andere middelbare scholen zo is dat je verschillende docenten per vak hebt is dat ook op de Wolfert college. We hebben tijdens deze gast les veel meegekregen over de manier waarop Wolfert te werk gaat en de manier waarop ze dingen aanpakken. We hebben ook begrepen dat Wolfert een speciale vak heeft waar zij economische problemen van verschillende bedrijven moeten oplossen. Één keer mag je je toets nog een keer maken als je het slecht hebt gemaakt. Je mag maar 6 keer je boeken vergeten anders komt het te staan in je rapport. Haar tips zijn dat je met veel bagage moet komen en niet spullen vergeten.
Ik vond dat de leerlingen veel informatie hadden gegeven over hoe je je moet voorbereiden voor het VO. Ze hebben ook goeie tips gegeven!
Groetjes,
Hajar Amaraouch
Agenda studiedagen en vakantiedagen
20 januari 2021 t/m 30 januari 2021 |
Nationale voorleesdagen |
22 februari 2021 t/m 28 februari 2021 |
Voorjaarvakantie |
2 april t/m 5 april 2021 |
Vrij ivm goede vrijdag en 2e paasdag |
13 april 2021 |
Start Ramadan |
27 april 2021 |
Vrij ivm Koningsdag |
30 april 2021 |
Iftar op school |