Nieuwsbrief 08

Nieuwsbrief 8

In deze nieuwsbrief: 

Aankondiging Ramadan, Thema identiteit, Leerlingenraad  Werkgroep taal, Studiedag over hoofbegaafdheid, veiligheid op school, De grote rekendag en kangoeroewedstrijd, Wanneer vraag ik verlof aan? MR nieuws, Logopediste en sociaal maatschappelijk werker 

    

Geachte ouders/verzorgers, assalamoe alaikoem, 

Voor u ligt de achtste nieuwsbrief van het schooljaar 2021/2022. Wij verzoeken u de nieuwsbrief goed door te nemen om op de hoogte te blijven van wat er zoal gebeurt op de school van uw kind. Hierin worden belangrijke punten vermeld, zoals geplande bijeenkomsten, activiteiten, vrije dagen, mededelingen en andere schoolse zaken. Wij wensen u veel leesplezier toe. 

 

Website

Meer informatie over de school treft u op onze website:

https://al-ghazali.nl/

 

Onderstaand treft u per leerjaar de informatiebrochures. Heeft u meer vragen, kunt u zich wenden tot de leerkracht van uw kind.

 

Bovenbouw (groep 6,7,8)
Website: https://al-ghazali.nl/praktische-informatie/informatieboek-bovenbouw

 

Groep 5
Website: https://al-ghazali.nl/praktische-informatie/informatieboek-groep-5

 

Groep 4
Website: https://al-ghazali.nl/praktische-informatie/informatieboek-groep-4

 

Groep 3
Website: https://al-ghazali.nl/praktische-informatie/informatieboek-groep-3

 

Onderbouw (groep,1 en 2)
Website: https://al-ghazali.nl/praktische-informatie/informatiebrochure-onderbouw-groepen-1-en-2

 

Ophalen en brengen  

Het is zeer belangrijk dat uw zoon/dochter op tijd is. De schooldeuren gaan open om 8.20. Om 8.25 verwachten we dat de leerlingen in de klas zitten zodat de leerkrachten de dua met de leerlingen kan doen. Om 8.30 starten de lessen. Is uw kind na 8.27 op school dan zal hij/zij tot na de dua in de deuropening moeten wachten om de klas te betreden. De gezamenlijke start van de dag is belangrijk, dit zorgt voor het groepsgevoel en is een moment van een rustige start van de dag. We verzoeken u vriendelijk maar toch met klem te zorgen dat uw zoon/dochter dagelijks op tijd op school is.

 

Ook vragen wij u uw kind weer op tijd op te halen. Op maandag, dinsdag en donderdag is uw kind om 15.15 klaar met de lessen waarna ze naar het schoolplein komen. Op woensdag zijn ze klaar om 14:15 en op vrijdag om 12.00. 

 

Er gelden uiteraard een aantal regels voor het basisonderwijs vanuit het RIVM. Deze zijn:

-Op school houdt iedereen zich aan de basisregels, zoals handen wassen en laten testen bij GGD bij klachten die lijken op corona.

-Tussen leerlingen onderling is afstand houden niet verplicht.

-Leerlingen blijven thuis bij klachten die passen bij het coronavirus. Ook als een huisgenoot positief is getest op corona. Bij twijfel kunt u contact opnemen met de school of GGD.

 

Verder vragen wij van u:

-Voor uw en onze veiligheid op het schoolplein te blijven op de aangewezen plekken.

-Het gebouw alleen op afspraak te betreden

-Onderling (ouders) ook voldoende afstand te houden van elkaar

Agenda:

 

  • Voorjaarsvakantie  

  • 28 februari 2022 t/ m 6 maart 2022 

  • Studiedag  

  • 7 maart 2022, alle leerlingen zijn vrij 

  • Start Ramadan 

  • 1 á 2 april 2022 

  • Goede vrijdag en 2e paasdag vakantie

  • 15 april t/m18 april

  • Meivakantie 

  • 25 april 2022 t/m 6 mei 2022 

  • Ied el Fitr 

  • 3 mei 2022 

  • Studiedag

  • Ied ul Fitr viering op 

school 

  • 9 mei

  • 10 mei 2022 

  • Hemelvaart

  • 26 en 27 mei 2022

  • Pinksteren 

  • 6 juni 2022 

  • Schoolreis  

  • 5 juli 2022 

  • Studiedagen  

  • 7 en 8 juli 2022 

  • Start zomervakantie 

  • 6 juli 2022 

 

Algemene zaken 

 

Wanneer vraag ik verlof aan?

 

Om verlof te kunnen verlenen, dienen wij de richtlijnen van de overheid te hanteren. Deze richtlijnen zijn over het algemeen genomen vrij strikt.

 

Om problemen te voorkomen willen we u vriendelijk verzoeken alleen verlof te vragen, wanneer dit strikt noodzakelijk is en dit verzoek schriftelijk te doen (u kunt daarvoor bij de administratie een formulier halen). Het is prettig als u uw verlofaanvraag tijdig (d.w.z. 4 weken voor datum verlof) bij ons inlevert. Vakantieverlof dient minimaal 8 weken van tevoren worden ingediend. Dat wil zeggen de formulieren voor vakantieverlof die te laat worden ingeleverd worden niet in behandeling genomen. 

 

MR nieuws,

 

Assalamou Alaikoum beste ouders/verzorgers, 

 

Wij nodigen u hierbij uit om aanwezig te zijn bij de bijeenkomst op vrijdag 8 april om 08.45 uur op Al-Ghazali in de gymzaal. 

 

Wij hopen u allen op 8 april te zien. 

 

Wassalaam,

Medezeggenschapsraad

 

Nieuwe logopediste en sociaal maatschappelijk werker 

 

Hallo Iedereen van de Al-Ghazali,

Mijn naam is Fatiema Alkaytab en Ik ben sinds maart werkzaam bij jullie
als logopedist. Mij zie je elke maandag en donderdag door jullie gangen
lopen, om kinderen uit de klas te halen en met ze te gaan werken. Dit
werk vind ik het allerleukst, ik werk graag met kinderen en hier ligt
ook mijn interesse. voorderest ben ik in het dagelijkse leven een lieve
vrouw en heb ik een kleine kat thuis genaamd Mooshi. Zelf hou ik van
dieren en de natuur en wandel ik het liefst elke dag in het bos. Ik hoop
hier op de Al-Ghazali nog velen van jullie te mogen helpen om zo goed
mogelijk bij te komen met de taal en spraak.

veel liefs,
 

Fatiema Alkaytab

 

A person smiling at the camera

Description automatically generated with medium confidence

 

Beste ouder(s) en/of verzorger(s) 

Graag stel ik mijzelf aan u voor. Mijn naam is Chloé Kuppen en vanaf 7 maart ben ik werkzaam als schoolmaatschappelijk werker op de Al-Ghazali en vervang ik mijn collega Zakia. 

U kunt bij mij terecht voor verschillende rondom de opvoeding van uw kind of wanneer u zich zorgen maakt over uw kind. U kunt bijvoorbeeld denken aan de volgende situaties: 

– Uw kind is onzeker of heeft last van faalangst. 

– Uw kind heeft moeite om vrienden te maken of is sociaal onhandig. 

– Uw kind pest of wordt door andere kinderen gepest. 

– Uw kind zit niet lekker in zijn/haar vel door vervelende gebeurtenissen of ervaart spanningen thuis omadat het leren op school moeizaam verloopt. 

Ik bied ondersteuning aan ouders en aan kinderen en heb daarnaast een adviserende rol aan de leerkrachten. 

Mocht u of uw kind meer ondersteuning of begeleiding nodig hebben dan wat ik kan bieden, dan kan ik in gezamenlijk overleg met u en de school hulp inschakelen van andere instellingen die aansluiten bij de zorg voor uw kind. 

Elke maandag en vrijdagochtend ben ik aanwezig op school. U kunt direct met mij een afspraak inplannen of via de Intern begeleiders op school. Ik ben telefonisch bereikbaar op 0628787283 of via de mail: ckuppen@solnetwerk.nl 

Laat het mij gerust weten als u nog vragen heeft.

 

Aankondiging Ramadan & Identiteit 

 

Leerlingen van het Avicenna college op bezoek bij ons

 

Op dinsdag 22 maart hebben wij bezoek gehad van een groep leerlingen van het Avicenna collega. De groep leerlingen hebben een presentatie gegeven met betrekking tot de samenwerking met stichting Dadelpalm.

 

De presentatie ging onder andere over wie Stichting Dadelpalm precies is en wat het doel ervan is. Ook hebben ze aangekondigd aan welke inzamelingsactie wij dit jaar gaan deelnemen. Daarnaast hebben ze de prachtige Hadith behandeld over onze geliefde profeet Mohammed vrede zij met hem, over het onderhouden van de wees en welke beloning daartegenover staat. Verder hebben zij de kinderen uitgelegd wat voor rol sadaqa in ons leven dient te hebben. Kortom de leerlingen van het Avicenna college hebben de kinderen duidelijk gemaakt dat sadaqa centraal dient te staan in ons leven.

 

Zoals iedereen weet staat de ramadan voor de deur. Hierdoor willen wij dit onderwerp extra benadrukken. Wij als school willen ook graag wat betekenen voor de weeskinderen uit Tanzania. We streven hier ook naar om een mooi geldbedrag op te halen voor de behoeftigen in Tanzania in shaa Allah.

 

Tot slot zijn wij heel erg trots op de leerlingen van het Avicenna collega! Zij hebben de leerlingen op een leerzame manier iets belangrijks bijgebracht. Moge Allah hen belonen voor de lovende, wijze woorden en hen nog meer wijsheid geven! Allahoema ameen.  

 

Wassalaam alaikum,

 

Werkgroep identiteitA picture containing text, person, indoor, group

Description automatically generated

A group of people standing in a room

Description automatically generated with low confidence

 

Veiligheid op school 

 

Tussen schoolse opvang:

 

Alle kinderen blijven over tussen de middag. De kinderen eten gezellig samen met de eigen leerkracht in de klas en worden bij het buitenspelen in de middagpauze opgevangen door leerkrachten en TSO-vrijwilligers.

 

Ons doel is om tijdens pauze de kinderen een leuke, gevarieerde en actieve pauze te bezorgen. Tijdens de pauze kunnen de kinderen deelnemen aan verschillende sportactiviteiten verdeeld over verschillende vakken op het schoolplein. De vrijwilligers en de leerkrachten zorgen ervoor dat de kinderen in de pauze verschillende sportactiviteiten aangeboden krijgen zoals voetbal, hockey, basketbal, maar ook tikspellen, verstoppertje, springtouwen etc. De kinderen ontdekken op deze manier hun talenten op het gebied van sport.

 

Voetballen is een populaire pauzeactiviteit onder de kinderen bij Al-Ghazali. Om incidenten te voorkomen hebben wij school breed een voetbalrooster ingezet. Dit heeft ervoor gezorgd dat elke groep evenredig aan bod komt met voetballen, maar ook dat de leerlingen veilig kunnen spelen met hun eigen groep.
 

 

Leerlingenraad

 

Salaam Aleikum ouders/verzorgers 

 

Zoals jullie weten organiseert de leerlingenraad de sponsorloop. Tijdens de sponsorloop rennen wij om het goede doel te bereiken, namelijk: De voedsel pakketten voor Tanzania. 

 

Deze maand stond daarom in teken om voor te bereiden voor de sponsorloop die zich plaats vind op 31 maart. Uw kind heeft een sponsorlijst meegekregen. 

 

Wij weten zeker dat dit een geslaagd project gaat worden en dat wij veel geld gaan inzamelen INCHAALLAH

 

Met vriendelijke groet, Umaima en Rabiya

De leerlingenraad van Al Ghazali

aglr@sipor.nl

 

Werkgroep Rekenen en wiskunde: De grote rekendag en kangoeroewedstrijd

 

De afgelopen maand stond in het teken van de grote rekendag en de kangoeroewedstrijd

 

De W4Kangoeroewedstrijd is een reken- en wiskundewedstrijd die jaarlijks in maart op heel veel scholen werd georganiseerd en door heel veel leerlingen wed gemaakt. In Nederland deden er ongeveer 140.000 leerlingen mee op 2350 scholen. 

De wedstrijd is geschikt vanaf groep 3 van de basisschool t/m 6 vwo van de middelbare school. Er zijn vijf niveaus: wizFUN, wizKID, wizSMART, wizBRAIN en wizPROF. 

 

Meedoen met W4Kangoeroe is plezier voor iedereen, ook voor leerlingen zonder wiskundeknobbel. Na afloop zie je ze hun oplossingen vergelijken; nog dagenlang wordt er over doorgepraat. De vragen gaan mee naar huis: vaders en moeders, ooms en tantes krijgen ze voorgelegd, en die willen zich natuurlijk ook niet laten kennen!

 

De W4Kangoeroe reken- en wiskundewedstrijd heeft laten ervaren dat wiskunde (en rekenen) heel leuk en uitdagend kan zijn, voor iedereen op zijn eigen niveau. Je hebt een gezond stel hersens en het kan geen kwaad die eens te laten kraken. Wij hopen als AL-Ghazali volgend jaar weer mee te doen. 

 

Werkgroep Taal 

 

Taalontwikkeling

 

Op de basisschool wordt er gericht gewerkt aan taalontwikkeling. Je kind leert veel op het gebied van taal. Je kind leert gebeurtenissen navertellen en gedachten en gevoelens in woorden uit te drukken. Maar ook lezen en begrijpen wat het leest, of een verhaal schrijven. Als ouder kun je zelf ook veel doen om de spraak- en taalontwikkeling van je kind te stimuleren.

Tips

  • Praten is communiceren. Daarbij hoort ook: oogcontact en geduld. Je kind moet leren dat je om de beurt praat. Anders hoor je niet wat de ander zegt.

  • Praat veel met je kind. Dat kan eigenlijk de hele dag door: tijdens het eten, tijdens het naar school lopen en bij het naar bed gaan. Maak van het naar bed gaan een ritueel. Praat samen na over de dag. Vaak vertelt je kind voor het slapengaan nog wat het die dag gedaan of beleefd heeft.

  • Vertelt je kind een verhaal? Neem dan de tijd om er rustig naar te luisteren. Laat het helemaal uitpraten voordat je reageert. Help je kind zo nodig verder vertellen door iets te herhalen wat het heeft gezegd of door een vraag te stellen.

  • Praat je kind weinig? Stel dan niet te veel vragen. Dat werkt niet. Je kunt beter iets vertellen wat jij zelf hebt meegemaakt. Je kind kan daar dan op reageren.

  • Lees veel voor, ga naar de bibliotheek en laat je kind zelf boeken lezen.

  • Laat je kind naar digitale boeken kijken. Deze boeken kun je op voorlezen zetten of je kind kan zelf lezen. Kinderen vinden dit prachtig.

  • Er zijn veel computerspellen, websites en apps voor de taalontwikkeling. Maar beperk de tijd wel steeds. Na 20 minuten dichtbij werk is het goed om 20 seconden in de verte kijken. Daarnaast is het verstandig om 2 uur buiten te zijn. Dat is veel gezonder voor de oogontwikkeling.

  • Samen rijmen, gedichten opzeggen en liedjes zingen is goed voor de taalontwikkeling. Daarnaast is het ook leuk om samen liedjes en (gekke) versjes te bedenken.

  • Probeer veel leuke dingen te doen met je kind. In iedere situatie leert je kind weer nieuwe woorden en zinnen.

  • Doe taalspelletjes en andere spellen. Een rollenspel is bijvoorbeeld heel goed voor de taalontwikkeling. Ook als kinderen met elkaar een fantasiespel spelen, is dat heel goed voor hun taal.

  • Doe activiteiten waarbij je schrijft, zoals een kaart schrijven, een boodschappenlijst maken, een brief sturen aan oma, enzovoort https://www.opvoeden.nl/ voor meer informatie.

 

Studiedag over hoofbegaafdheid 

 

Beste ouders en verzorgers,

Op 7 maart 2022 heeft het hele team mogen deelnemen aan een cursus hoogbegaafdheid. De cursus werd verzorgd door twee externe collega’s vanuit PPO. Gedurende de cursus kwamen verschillende theorieën aan de orde, namelijk de modellen van de bekende psychologen Renzulli, Monks en Kieboom. Verder hebben we ingezoomd op het signaleren van (hoog)begaafdheid bij kinderen van 0-4 jaar en 4-12 jaar, typen begaafde leerlingen, signaleringsinstrumenten en ondersteunende materialen. Het doel van de cursus is het bewustmaken van het personeel omtrent (hoog)begaafdheid zodat we als school hier efficiënter op kunnen handelen. 

 

Als werkgroep gaan wij de uitdaging aan om het team en u mee te nemen in het tegemoetkomen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van (hoog)begaafde leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat (hoog)begaafde leerlingen sneller herkend en gezien worden, zodat zij de kans krijgen hun ontwikkelingspotentieel volledig waar te maken. 

 

Met vriendelijke groet,

Werkgroep Hoogbegaafdheid

Cookie instellingen